In de galerie Midrasha in Tel Aviv loopt een van de meest geruchtmakende exposities van dit moment in Israël. Onder leiding van curator Doreet Levitte Harten hebben 23 vooraanstaande Israëlische kunstenaars hun visie gegeven op de omstreden minister van Buitenlandse Zaken Avigdor Lieberman.
De in Moldavië geboren Lieberman staat bekend om zijn harde uitspraken, waarin vooral Palestijnse inwoners van Israël het doelwit zijn. Zijn partij Yisrael Beiteinu (Israël Ons Huis) won fors bij de jongste verkiezingen, met name door steun onder Russische migranten en kolonisten in bezet gebied.
Al weken voor de opening, afgelopen donderdag, leidde de tentoonstelling tot rumoer, zegt curator Levitte Harten. Anonieme bellers en briefschrijvers beschuldigden haar van het demoniseren van Lieberman. Rechter Adrian Agassi, die net als Lieberman aanhanger is van de radicale kolonistenbeweging, zei dat de tentoonstelling een belediging van de minister is. Hij riep bij de minister van Cultuur vergeefs op tot een verbod.
Veel kunstenaars die Levitte Harten om zich verzamelde, maken deel uit van de mondaine kunstscène in Tel Aviv, een omgeving waar Lieberman doorgaans wordt verafschuwd.
Sommige kunstenaars doen geen moeite om hun afkeer te verbergen. In het midden van de expositie valt een klein beeldje van papier-maché op: een roze varken. Dit beeld vinden ook sommige bezoekers van de galerie te ver gaan.
Performancekunstenaar Uri Katzenstein bond drie boormachines aan elkaar, gaf ze armen en laat het object met veel herrie autonoom ronddwalen door het gebouw. Zo is Lieberman, volgens Katzenstein: veel herrie, grillig, maar geen richting of idee.
Kunstenaar Gary Goldstein, uit Jeruzalem, verdiepte zich in het gezicht van Lieberman. Hij keek naar de blik in zijn ogen, het lachje om zijn gezicht, het typerende kleine stropdasje.
'Hoe langer ik ernaar keek, hoe minder ik er het gezicht van een angstaanjagende vijand in zag', zegt hij. 'Lieberman is eigenlijk een tragische persoon. Hij zit gevangen in extreme retoriek, in keiharde aanvallen op minderheden.'
(De Standaard)
"I just wanted to make something very simple and clear. If you put it in the context of this exhibition, it's obvious that Lieberman is a pig," Israeli artist Zoya Cherkassky, 33, told AFP at the Beit Berl Art College gallery. "If you take it out of context, it's just a pig," she added, pointing to her artwork.
Taken out of context, they're just two pigs.
Alleen de naam al van dat hotel. Een paar jaar geleden zou je denken dat die foto gefotoshoped was. Over een paar jaar met onze gedoogde/gedogende geblondeerde Greetje gedrieën ongefotoshoped op de foto?
ReplyDeleteEen citadel is een vaak stervormige versterking die een vestingstad domineert teneinde de inwoners van die stad onder bedwang te houden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Citadel_(bouwwerk)
Absurdistische kunst!
Sjuul
Volgens mij valt dat onder Realisme Sjuul :)
ReplyDelete