EBS - Egged Bus Systems - is in 2010 opgericht en onderdeel van de Egged Group uit Israël. Egged is Israél's grootste vervoersbedrijf, maar ook buiten Israël rijdt, namelijk op de bezette Westelijke Jordaanoever. Met meer dan 100 kogelwerende bussen rijdt Egged van nederzetting naar nederzetting, en zelfs naar afgelegen outposts, dragen ze bij aan de ontwikkeling van deze illegale woonoorden op gestolen land. Exploitatie van bezet gebied wordt in het internationaal recht als een schending van mensenrechten aangemerkt.
Noord-Holland is dus vanaf eind dit jaar 8 jaar lang medeplichtig aan de schending van mensenrechten.
Sexisme en mishandeling
Egged reed tot het Israëlische hooggerechtshof het dit jaar verbood op grond van discriminatie speciale 'Mehadrin' bussen voor Haredi joden, waarin vrouwen achterin de bus moesten zitten. Zo niet, dan was de kans groot ze door de mannelijke passagiers gekoeioneerd en zelfs in elkaar geslagen zouden worden. De bestuurders bemoeiden zich er niet mee, Egged reed op het eind met 24 van deze buslijnen vanaf 2001.
Meer info over deze bussen:
» Canadian woman beaten on Egged bus joins High Court petition
» Woman beaten on J'lem bus for refusing to move to rear seat
» 5 Haredi men beat woman who refused to move to back of bus
Ook de Veolia bussen worden helaas in Nederland op ruime schaal geaccepteerd.
ReplyDeleteMaar dit wist ik nog niet. Lekker zo die privatisering :(
Klein foutje in jullie berichtgeving: de betreffende concessie werd verleend door de Stadsregio Amsterdam, niet door de provincie Noord-Holland, die er niets mee te maken heeft.
ReplyDeleteDe Stadsregio Amsterdam is een bestuursorgaan. Een belsuit va ene bestuursorgaan kan binnen 6 weken af datum besluit anagevochten worden via het bestuursrecht. BINNEN 6 weken na besluit moet in ieder geval een pro foma bezwaar bij de stadsregio worden ingediend, waarna een inhudelijk bezwaar moet volgen. Wijst de stadsregio het bezwaar af ( inhoud bezwaarschrift kan bijv. zijn dat Egged handelt in strijd met Europese regels van good conduct ) dan naar de bestuursrechter ( arrondissmenetsrechtbank afdeling bestuursrechter, waarschijnlijk amsterdam )wanner daar ongegrond verklaard dan naar de Raad van State. LET OP de termijnen voor indienen van stukken moeten ZEER goed in acht wordne genomen anders is de zaak bij voorbaar veroren wegens "niet ontvankelijk "
ReplyDeleteIk weet niet wanneer het besluit door de stadsregio is genomen. In iede rgeval , wanneer het daar nog tijd voor is, BINNE 6 WEKEN BEZEAARSCHRIFT INDIENEN ( EVT. PRO FORMA OM MEER TIJD TE KRIJGEN VOOR HET INHOUDELIK BEZWAAR )
Bedankt anoniem, ja dat klopt, wethouder Eric Wiebes zit er achter. De bus rijdt echter door Noord-Holland met Noord-Hollanders aan boord, dus heeft wat dat betreft alles met Noord-Holland te maken, als locatie.
ReplyDeleteMuskens, er handelen heeeeel veel Nederlandse bedrijven in strijd met de Nederlandse en Europese regels, zoals de verkoop van producten uit de nederzettingen onder de naam "Israël", maar geen enkele bestuurder en politicus durft daar werk van te maken. Ooit was het bijna zo ver en toen werd de zaak snel afgedaan door de staatssecretaris met "maar zulke gevallen zijn mij niet bekend."
Het neonazionistendom komt naar je toe. Dank zij decentralisering van het openbaar bestuur, het overhevelen ervan naar gemeentes en provincies, privatisering van de openbare publieke dienstensector, prikkeling van deze overheden en bedrijvigheid tot het nemen van eigen verantwoordelijkheid omdat zij dichter bij de mensen zou staan, bla bla bla. Aanbestedingsvoorschiften vanuit Brussel afgedwongen om valse concurrentie te bestrijden, bla bla bla. Een busmaatschappij die door het IDF wordt gesubsidieerd gaat internationaal en krijgt de kans om in onze polders het OV af te romen op winsten uit de Haagse subsidiepot. Ik neem aan dat er straks ook op het PVV gehalte in het personeelsbestand van die maatschappij gaat worden geselecteerd om het 'veiligheidsniveau' te verhogen. En ga zo maar door. Het neonazionistendom komt naar je toe om buiten de winsten die behaald worden onze polderaars en het publiek te compromiteren met bergen boter op het hoofd. De Westoever in de polder? Nee de polder in de bezette Westoever voor meer steun aan neonazionistenterreur op Palestijnen. Die uiteraard van de door het IDF beschermde Neonazionistenterrorristen-kolonisten op hun eigen land niet van die buslijnen gebruik mogen maken en ook niet van de wegen waarop die bussen rijden [en dat is niet om de files te bestrijden maar om apartheidswetten door te voeren]. Vertel mij aub dat ik het verkeerd zie want begin ernstig te twijfelen aan het neutrale [vreedzame] karakter van ons landsbestuur. Het komt zo wel heel dicht bij en bij de volgende aanbestedingsronde is wellicht mijn Flevo[polder]land provincie aan de beurt.
ReplyDeletehttp://www.google.nl/search?aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=europese+mededingingsautoriteit
Concurrentie en de consument – Europese Commissie
De mededingingsautoriteiten van alle EU-lidstaten passen tegenwoordig dezelfde concurrentieregels toe als de Europese Commissie en vaak kunnen zij uw klacht ...
Inspelen op de wensen van de consument:
4. Wat kan ik doen als een steunmaatregel de concurrentie vervalst?
Een formele klacht indienen:
U kunt bij de Europese Commissie een klacht indienen als u van mening bent dat de concurrentie door een steunmaatregel wordt vervalst. Een speciaal formulier en nadere instructies vindt u op deze paginae.
Misschien een idee? http://ec.europa.eu/competition/consumers/contacts_nl.html
Sonja, misschien heb je er wat aan en anders sorry voor deze lange reactie. Ik denk wel met je mee.
Geeft niet Sjuul.
ReplyDeleteeen actie is toch goed mogelijk tegen dit bedrijf?
ReplyDeleteJose
http://opinie.volkskrant.nl/artikel/show/id/8045/%27Ik_ben_trots_dat_ik_tot_de_eliteclub_der_antisemieten_word_gerekend%27#reacties
ReplyDeleteInterview met Hajo Meijer
jose