21 June 2012

Columbus Magazine censureert landeninformatie

"Columbus is een zelfstandig en volledig onafhankelijk reismagazine dat in 2005 is opgericht door twee gepassioneerde reizigers Louise ten Have en Matthijs de Groot uit ontevredenheid met de bestaande reisbladen."



Op haar pagina bij Columbus blogt "reisreporter" Irene van der Sloot als Travelireentje over haar ervaringen tijdens een reis door 'Israël'. Op haar profielfoto draagt zij een soort keffiyeh om haar hoofd, zoals Palestijnse demonstranten en militanten wel eens doen om niet herkend te worden. Ze zal het misschien als een 'grap' hebben bedoeld, of godbeware als een fashion statement. Zij kent het het geweld en het leed niet waar deze sjaal symbool van is geworden. Daar ga ik maar van uit omdat zij op haar weblog beweert dat de Westelijke Jordaanoever in Israël ligt. Uit alles blijkt dat zij niets weet over het gebied waar zij doorheen gereisd is, en zijn bewoners.



'Het Palestijnse gedeelte van Israël'

Zo meent Irene dat de Klaagmuur in Israël ligt, maar dat valt nog wel te vergeven voor een onnozele toerist die geen goed onderwijs heeft genoten. Maar zij meent ook dat Bethlehem "in het Palestijnse gedeelte" van Israël ligt.

Columbus is naar eigen zeggen "zelfstandig en volledig onafhankelijk", de advertenties op de website en de partnerschappen met diverse reisorganisaties ten spijt, voeg ik er aan toe. Het reismagazine vraagt van haar "reisreporters" dat zij "zo exact mogelijke" en "volledige informatie" over landen, steden en regio's publiceren. Dus leek het me nuttig om in dit licht Irene van der Sloot "volledige informatie" te geven over het gebied dat zij doorkruist heeft, dat zij abuisievelijk Israël noemt. Gebieden waarover de meeste reisorganisaties in Nederland de consument misleiden door te beweren dat de bezette Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem en de Golan Hoogte in Israël liggen, dat bezetting niet bestaat, dat nederzettingen 'kibboetsen' zijn, en dat Palestijnen niet bestaan. Oost-Jeruzalem, Bethlehem, Jericho, Ramallah en zelfs Gaza, het zijn allemaal locaties die volgens Columbus Magazine in "Centraal Israël" liggen.

Poef! Binnen een half uur was mijn reactie van de website verwijderd, en ook meteen mijn profiel, en alle reacties die ik daar ooit heb geschreven. Wel ben ik meteen op de Columbus Nieuwsbriefspam geabonneerd, ondanks dat ik die 'service' bij de reactie had afgevinkt. Omdat mijn profiel verwijderd is, kan ik me er niet meer voor afmelden. Dat heet in Nederland een malafide praktijk.


Foto van Columbus "reisreporter" Frans van de Graaf:
"twee Israëlische jongens" die "waken" over de "vrede" in Bethlehem "in Israël"

TRANSLATE

No comments:

Post a Comment