20 May 2012

Eva Jinek en framing


Eva Jinek, Bram Moszkowicz en Linda de Mol bij de door de Amerikaanse cosmetica-gigant
Estée Lauder gesponsorde presentatie van 'LINDA.het boek'

Framing
1. De manier waarop journalisten het nieuws inkaderen (in een vertrouwd kader en in overeenstemming met latente meningen)
2. Het effect van framing op het publiek (het publiek wordt verondersteld de referentiekaders over te nemen en de wereld dus op de zelfde manier te gaan zien)

Framing, a term used in media studies, sociology and psychology, refers to the social construction of a social phenomenon by mass media sources or specific political or social movements or organizations. It is an inevitable process of selective influence over the individual's perception of the meanings attributed to words or phrases. A frame defines the packaging of an element of rhetoric in such a way as to encourage certain interpretations and to discourage others.



Zojuist werd in een gesprek tussen voormalig NOS-journaliste Eva Jinek (presentatrice, WNL), Kay van de Linde (spin doctor voor populistisch rechts) en Sybrand van Haersma Buma (fractievoorzitter en lijsttrekker CDA) in de televisieshow 'Eva Jinek op Zondag' geconcludeerd dat:
1. politici framen, en dat dat noodzakelijk is om hun verhaal te verkopen;
2. journalisten framen, en dat dat noodzakelijk is om hun verhaal te verkopen;
en dat
3. journalisten en politici elkaar met hun framing vooruit helpen - 'iedereen wint'.

Relevante citaten uit de uitzending:

Kay van der Linde legt uit wat framen is en waarom Geert Wilders daar zo goed in is: "Framen is eigenlijk een ander woord voor duiden. ... De grootste framers zijn eigenlijk journalisten. ... Uiteindelijk gaat het in de politiek om een verhaal. ... Wat Wilders heel goed doet is dat hij heeft eerst het verhaal, dat is belangrijk, en vervolgens gaat hij daar, met frames en referenda, gaat hij dat in de markt zetten."

Eva Jinek: Misschien moeten we niet al deze tips geven anders wordt het steeds moeilijker voor mij om een leuk gesprek met mensen op de op de bank te hebben.

Kay van der Linde: "Nee, dan wordt het juist spannender voor u, want uw taak als journalist blijft om daar doorheen te prikken. Ik bedoel, u moet ook kritisch..."

Eva Jinek, praat er doorheen: "...maar dan worden ze weer boos op mij en dan ben ik weer een 'ijskonijn'. Dat is ook framen"

Kay van der Linde: "Dat is heel goed voor uw merk. Dat is óók geen probleem. Dus eigenlijk winnen we allebei."

Duidelijk. Het onderonsje onderstreept dat journalisten (en hun "merk") niet informeren maar onderdeel zijn geworden van de markt - ergo macht. Terwijl journalisten niet de macht horen te bevestigen maar te bevragen.

Journalist John Pilger in zijn voordracht Freedom Next Time (2007) in:

For what the public did not know was that in order to be professional, journalists had to ensure that news and opinion were dominated by official sources, and that has not changed. Go through the New York Times on any day, and check the sources of the main political stories - domestic and foreign - you'll find they're dominated by government and other established interests. That is the essence of professional journalism.


In maart 2009 lekte via een weblog een video uit waarop onder meer te zien was hoe Jinek voorafgaande aan een journaaluitzending haar decolleté schikte. Het kreeg brede media-aandacht en heeft, ook volgens Jinek zelf, bijgedragen aan haar bekendheid bij het grote publiek. In oktober 2009 was zij een van de genomineerden voor de Talent Award van het Gouden Televizier-Ring Gala.

Aanvankelijk zou Jinek samen met Twan Huys het actualiteitenprogramma Nieuwsuur gaan presenteren. In mei 2010 besloot zij echter van de baan af te zien, nadat de redactie van het programma had aangeven, dat zij twijfelde aan haar journalistieke onafhankelijkheid in verband met haar relatie met advocaat Bram Moszkowicz. (Wikipedia)


In 2012 reikte Beau van Erven Dorens (RTL Boulevard) voor het damesblad Marie Claire
de Think Smart, Look Amazing-award aan 'het merk' Eva Jinek uit.


Maar 'het merk' Eva Jinek is ook in te huren om zelf awards uit te reiken,
zoals de KPN Channel Award 2012, hier met WNL-collega Merel Westrik.

Eva Jinek: 150.000 euro is 'middeninkomen'

De grondleggers van het hedendaagse corporate journalism - lezen dus:
Public Opinion, by Walter Lippman, 1922
Propaganda, by Edward Bernays, 1928

TRANSLATE

1 comment:

  1. Edward Bernays is de grondlegger van de moderne propaganda, gebaseerd op het gebruik van taal. Hij onderwees ook Duitse Propaganda minister Jozef Goebles.

    Propaganda bestaat al duizenden jaren.
    Er zijn enkele belangwekkende studies te vinden op Youtube rond de propaganda in de Beeldhouwwerken van Keizer/Caesar Augustus.
    Ook wordt het Griekse theater beschouwd als een belangrijke grondsteen voor propaganda door de dieven van de democratie in Athene.

    Zelf kijk ik al meer dan 10 jaar geen TV meer, maar ben vaak veel beter op de hoogte van de actualiteiten dan mensen die ik spreek over actuele gebeurtenissen. En boeken zijn eigenlijk een betere bron om de actualiteit te begrijpen dan kranten, want met het kennen van de achtergronden van een en ander voordat je zo'n journaal ziet, kan je meer schiften tussen propaganda en feiten. Maar het is wel zo, dat sinds Edward Bernays, alle gebruikte woorden deel uitmaken van de propaganda, niet alleen de wijze waarop feiten worden weergegeven met de betekenis van de woorden.

    Er is een hele lijst van leugens, die dagelijks herhaald worden door de propaganda in Nederland. Om de op Nederland gerichte propaganda te kunnen doorzien, is er eigenlijk veel kennis van geschiedenis nodig, vooral van de periode voordat Frankrijk hier binnen viel.

    Propaganda is een machtig wapen.
    Propaganda bepaald namelijk wie de kogels af schiet van de vuurwapens en waar heen.
    Om een volk tot slaaf te maken, zoals Nederland dat nu weer is, is propaganda vele malen comfortabeler dan kettingen en kooien. De mensen menen dat ze vrij zijn. Dus zijn gemotiveerd harder te werken, meer te produceren, omdat ze menen dat ze vrij zijn.

    Dat is niet nieuw.
    De Romeinse propaganda zo'n 2000 jaar geleden was precies hetzelfde in haar strategie. Niet te verslaan dat wapen, zolang de pers, het onderwijs en de kunsten gecontroleerd kunnen worden. In de 16de eeuw versloeg ons land de propaganda dankzij de boekdrukkunst. Dankzij het drukken van de Bijbel kon men de propaganda van het Katholicisme op haar leugens betrappen. Met name Desiderius Erasmus was de grondlegger van de Bijbel vertalingen, het Katholicisme kon zo verslagen worden. Ook in de 16de eeuw trachtte het Vaticaan de macht terug te grijpen die ze verloor, met de Jezuïeten Orde en het Concilie van Trente, de Contrareformatie. Nu dan is dat wel 100% gelukt. Tenminste, ik zie dat omdat ik de begreep wat ik zojuist schreef en dit vergelijk met de woorden uit de monden van de geïndoctrineerde mensen die menen dat Katholicisme een religie is. Neen, Katholicisme is een systeem van Romeinse propaganda, de Bijbel leert duidelijk dat Katholicisme helemaal niets met Jezus Christus te maken heeft. Dat was de oorzaak van de Reformatie. De Contrareformatie heeft mensen opgezet tegen de Bijbel, noemt de Bijbel een religie. Neen, de Bijbel heeft helemaal niets met religie te maken. Het is een historisch verslag van gebeurtenissen, wetenschappelijk getoetst op juiste geschiedenis door Desiderius Erasmus en vele anderen.

    Wat ik vertel:
    Geen enkele andere Nederlander mij bekend wist waarom de Universiteit van Rotterdam de Erasmus Universiteit heet. Dat weet ik omdat ik las in een boek door een Jezuïet, waarin uitgelegd werd dat het werk van Erasmus geheel gecensureerd werd. Erasmus was de belangrijkste intellectueel van de 16de eeuw. Maarten Luther en Johannes Calvijn baseerden hun vertalingen op zijn teksten. Door deze mensen ontstond de vrijheid die we hadden. Niet door democratie, zoals de propaganda beweert.

    ReplyDelete